Användarnamn: Lösenord:
   Behåll mig inloggad.
Registrera  |  Glömt lösenord
Internetmarknadsföring - Nyckelord på Webben
Lanksida.seArticle Details

Internetmarknadsföring - Nyckelord på Webben

Tillagd den: November 15, 2009 08:08:53 PM
Författare: Bjorn Djurner
Kategori: Webbutveckling

Har du hört talas om nyckelords-densitet, -frekvens, -framträdande och -närhet? Inte? Då ska jag förklara hur det påverkar dig som skriver artiklar för webben skapar webbsidor och jobbar för att figurera högt i de större sökmotorerna. När man jobbar med internetmarknadsföring med hjälp av artiklar så är det som du säkert redan vet viktigt att fokusera på ett eller ett par sökord. När du har gjort din research och valt dina sökord så är nästa steg att sätta sig ner och skriva sin första artikel. Tänker inte gå in på vad du ska skriva om för det vet du säkert bäst själv men håll dig till något du känner till väl. Du kan självklart skriva om annat men se till att ta reda på en hel del så du inte framstår som okunning eller oprofessionell. Kom ihåg att det är ditt namn du sätter på artikeln och över tid så kan du antingen bygga ett gott eller dåligt rykte. Densitet När man pratar sökordsdensitet på artiklar så menar man den procentuella förekomsten av ett ord i en artikel. Om man har en artikel på tex 500 ord och sökordet "Internetmarknadsföring" som du vill fokusera på förekommer 6 gånger i artikeln så ger det en densitet på 1.2%. Det är relativt lågt och jag brukar förespråka minst 2% densitet men gärna högre. Men kom ihåg att det finns en baksida på det här också då densiteten blir för hög. I de fallen blir sökmotorerna misstänksamma och kan blockera din artikel vilket inte är så kul. Så för att sammanfatta, håll dig över 2% och under 8% densitet men sikta gärna på runt 4%, även om det kan vara svårt att skapa flytande kvalitetstext med så hög densitet. Frekvens Helt enkelt som det låter, hur ofta ett sökord figurerar i en artikel. Ju oftare desto högre relevans för sidan för det sökordet av sökmotorerna. Men även här får man inte gå loss totalt och upprepa sökordet för mycket. Håll det till en rimlig nivå och sträva efter att skapa text som flyter på ett bra sätt. Närhet Här pratar vi närhet till de olika sökorden du optimerar för. Ju närmare desto bättre. Jag ska ta ett exempel. Säg att din text innehåller frasen "Internetmarknadsföring för nybörjare" och en annan text som i övrigt är identisk har texten "Internetmarknadsföring för alla nybörjare". Nu tänker vi oss att båda artiklarna ligger på exakt lika villkor i en sökmotor och någon användare skriver in "Internetmarknadsföring + Nybörjare" i sökfältet. Jag tror du kan gissa vilken artikel som skulle visas först. Något att hålla i huvudet när du skriver, man måste fundera på hur texten är relevant för någon som söker information. Framträdande Den här faktorn hanterar hur tidigt (eller högt upp i texten) ett sökord figurerar. Ju tidigare det dyker upp ju större relevans får det av de ledande sökmotorerna. En rekommendation är att börja din artikel med att inkludera dina viktiga sökord. Allt det jag nämnt är saker som är viktigt när man skapar webbsidor i stort men gäller såväl webbsidor som artiklar. Lycka Till.
 
Betyg Medel betyg: 10 (1 röster)
Kommentarer

Inga kommentarer ännu.


Ni måste logga in för att lämna en kommentar.